måndag 26 mars 2007

Träfönster eller aluminiumfönster

Solen lyser ute och trots att det är måndag så känns det riktigt trevligt - det måste vara vår! Men självklart har detta en baksida - de skitiga fönstren gör sig påminda. Nu är det inte så att jag enkelt och lätt kan vända på mina fönster. Tvärtom de är lömskt fästa i taket - det är takfönster... För att komma åt utsidan av mina rätt "dimmiga" fönster måste jag ta mig upp på taket och klättra runt som en bergsget i alperna. Nu är det som så att jag är inte direkt någon bergsget utan snarare en vandrande pinne i flexibilitet så jag behöver väl en sele eller någon typ av säkerhetsutrustning i alla fall.

Nåväl, jag har det ändå rätt så skönt eftersom jag bor i en lägenhet och inte äger min fastighet själv även om det går fint att bygga om en hel del med hyresvärdens goda minne - privat ger rätt till ombyggnad så länge det inte kostar värden ett rött öre.. Annat är det för min arbetskamrat som nyss köpt villa.. Nu börjar säsongen med skrapande och målande av ramar. Men han får allt skylla sig själv när han väljer träfönster med en massa snickarglädje inbakat i fönstren. Men det är väl en del av livsstilen att skaffa fru, barn och villa och sen fylla sin tid med barnaskrik, hustrugnat och för lite sömn. Skulle någon fritid vara kvar, vilket det uppenbarligen var innan villan köptes, så binds den raskt upp i målning, fönsterskrapande och gräsklippande. Nej tacka vet jag lägenhet och aluminiumfönster - då kan man istället gå och ta en fika i vårsolen! Men en fördel finns med egen villa, som givetvis även jag kommer nyttja trots mitt bostadsval, och det är de trevliga grillkvällarna jag kommer propsa på att han skall hålla under sommaren. Till och med en sotig "grillare" går ner när den förtärs i den nedgående solens sken.

Inga kommentarer: